Vi har bevisat att IGS fungerade även utan tillgång till vårt eget schemasystem igsinternt.se.
Den 20/2 låg hela vårt schemasystem nere i 20 timmar. Detta på grund av en stor driftstörning hos leverantören Allevi. För administrationen innebar det att vi inte kom åt schemat för våra kunder eller andra viktiga dokument som krävs för att vi ska kunna bistå assistenter och kunder med korrekt, aktuell information.
För assistenter och kunder blev det kanske lite oro över att man var osäker på om rätt assistent ska komma, osv. Men allt rullade på utan några problem. Ett sms skickades till alla assistenter där det påpekades att det var av stor vikt att de höll koll på när de ska jobba.
Att inte en enda avvikelsen rapporterades i samband med denna driftsstörning är ett bra kvitto på ett fungerande samarbete. Dessutom är nu IGS bättre utrustad för att bemöta liknande driftstörningar i framtiden. För en del åtgärder har ju vidtagits efter denna incident …
Som bekant är Sveriges nationella krisarbete baserat på tre grundprinciper:
”Ansvarsprincipen: Den som har ansvar för en verksamhet under normala förhållanden ska ha det också under en krissituation.
Likhetsprincipen: Under en kris ska verksamheten fungera på liknande sätt som vid normala förhållanden – så långt det är möjligt.
Närhetsprincipen: En kris ska hanteras där den inträffar och av dem som är närmast berörda och ansvariga.”
Under åtminstone 20 timmar sattes IGS förmåga till krishantering på prov…
Vi vill tacka alla assistenter för att ni bevisat att vi tillsammans får assistansen att fungera även under oförutsedda driftstörningar.
Med vänliga hälsningar,
Administrationen på IGS Assistans AB
Fler nyheter finns här
