Tjänster vi erbjuder

IGS Assistans grundades år 2000 av Irina Gainza (vd) och är ett medelstort assistansföretag med kunden i fokus, men vi satsar också på assistenternas välbefinnande.

Vårt ansvar för att ge dig som assistansberättigad bästa möjliga assistansen utifrån dina villkor tar vi på största allvar.

Vi har samlat på oss mängder med erfarenheter som vi har fått under de de över 20 år som IGS har funnits. Det innebär också att vi har byggt upp en välfungerande och välutbildad administration som är navet för att kunna ge kunder och assistenter bästa service.

Att byta assistansanordnare känns för de flesta lite läskigt till en början och det är oftast en lång process som tar olika lång tid för alla. Många frågor dyker upp under denna process. Frågor som vi självklart besvarar längs vägen. Om du väljer IGS Assistans som assistansanordnare hjälper vi dig självklart med allt det administrativa som kan kännas krångligt.

Om du är egen arbetsgivare eller har en mindre verksamhet och vill ha hjälp med det administrativa arbetet så kan vi hjälpa dig med det, Klicka här för att komma till IGS Admin!

Vad ingår i assistansen?

Nedan finner du information om vad vi står till tjänst med och som alltid ingår i vårt ansvar som assistansanordnare:

Personaladministration

  • Rekrytering och schemaläggning
  • Arbetsmiljöfrågor
  • Friskvård
  • Personalmöten
  • Medarbetarsamtal
  • Lönerevision och resultatsamtal
  • Kompetensutveckling och handledning av personliga assistenter.

IGS Assistans använder webbtjänsten Aiai, Sveriges ledande system för personlig assistans.

Löneadministration

  • Kollektivavtal
  • Avtalsförsäkringar
  • Skatter
  • Traktamenten, m.m.

Vi arbetar i moderna system som ger såväl anställda som kunder tillgång till tidrapporter och  inrapporteringar av räkningar via webben.

Rapportering

Försäkringskassan ställer allt högre krav på rapportering av utförda assistanstimmar. IGS Assistans håller sig därför ständigt uppdaterade och kan Försäkringskassans regler. För oss är det viktigt att du som kund ska känna dig trygg och säker på att du inte blir återbetalningsskyldig.

Administration av assistansersättning

Med kompetens och erfarenhet administrerar IGS Assistans din assistansersättning på ett kostnadseffektivt sätt för dig som kund. Du får hjälp med budget och har full insyn i hur pengarna använts. Vi ser även till att du har rätt ersättning från Försäkringskassan genom att t.ex. ansöka om förhöjt timbelopp i tid.

Kundstöd

IGS Assistans bistår kunden med vägledning angående utbildningar, resefrågor och ger rådgivning kring assistansfrågor.